Cosmeticabedrijf Elizabeth Arden heeft het zwaar, erg zwaar. De reden: teleurstellende geurtjes van Justin Bieber en Taylor Swift.
Popidolen Justin Bieber en Taylor Swift kunnen bogen op een gigantische fanbase en staan met respectievelijk 53,7 miljoen en 42,7 miljoen volgers beide in de top vijf van grootste Twitter-accounts. Maar dat betekent niet dat alles wat ze aanraken in goud verandert.
Met de geur van Justin of Taylor hebben fans in ieder geval weinig op, zo blijkt uit dinsdag gepubliceerde cijfers van cosmeticabedrijf Elizabeth Arden. In de maanden april, mei en juni van dit jaar zakte de omzet van Elizabeth Arden met liefst 28,4 procent, vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Dit terwijl marktvorsers hadden gerekend op een min van hooguit 10 procent.
Elizabeth Arden is in een perstoelichting helder over de oorzaak van de omzetdip: “De daling van de verkopen van celebrity-producten, vooral de geuren van Justin Bieber en Taylor Swift, was scherper dan verwacht.”
Geurtjes Bieber en Swift gedumpt
Het cosmeticabedrijf klaagt erover dat een trend die begin dit jaar zichtbaar werd in het tweede kwartaal erger is geworden: prijsvechters op de cosmeticamarkt – zogenoemde ‘non-prestige customers’ – zijn flink gaan stunten met de geurtjes van Justin en Taylor, om hoge voorraden kwijt te raken.
In een reactie op de prijserosie koos Elizabeth Arden ervoor het aanbod van celebritygeurtjes terug te schroeven, maar dat had een flink negatief effect op de winst en omzet.
Beleggers reageerden dinsdag in de voorbeurshandel in de Verenigde Staten ontstemd en stuurden het aandeel Elizabeth Arden 17 procent omlaag. Geen promo-actie voor de popidolen.